Kim op 3-daagse stedentrip in... RIGA!

26 oktober 2016: onze eerste dag in Letland

Rond kwart over 6 vertrokken we vanaf mijn huis naar Airport Bremen. Toen we in Duitsland waren, hadden we last van 2 files onderweg. We stonden niet stil, maar reden langzaamaan door op weg naar het vliegveld in Bremen.
Rond een uur of 9, kwart over 9 waren we gearriveerd bij het vliegveld. Meteen konden we doorlopen naar Terminal E om ons daar in te checken voor onze vlucht. Toen konden we direct door naar de douane, die was daar immers om de hoek. Niet veel later zaten we bij de gate, en na lang wachten kwam er een omroep dat er een gatewijziging was voor onze vlucht. We moesten van E1 naar E4, en dat lag niet ver van elkaar af. Uiteindelijk hadden we anderhalf uur vertraging. Toen mochten we gelukkig eindelijk naar het vliegtuig. Het was 1 uur in de middag en stuurde mijn laatste SMS naar mijn vader, om te laten weten dat we eindelijk in het vliegtuig zaten. We vlogen al een poosje en toen kwamen ze al gauw langs met etenswaren en drinken. Aangezien we best trek hadden van het lange wachten door de vertraging, namen we beide een chocoladecroissant en deelden we samen een flesje water. Al snel kwamen ze langs voor het afval op te halen.
Om 3 uur in de middag Letse tijd waren we geland. Toen we uit het vliegtuig waren, liepen we naar de uitgang van het vliegveld, wat tevens erg goed aangegeven was met geelkleurige belichte borden. We waren buiten en toen zagen we in principe al de taxiplaatsen waar al verschillende taxi's op een rijtje stonden. We namen de taxi die het dichtstbij stond. We hebben de chauffeur de adresgegevens van het hotel laten lezen en ik heb gevraagd of hij ons daar naartoe wilde brengen. Dat wilde hij wel. Voor €9,70 bracht hij ons erheen en die prijs viel me reuze mee.
We kwamen aan bij het hotel en we checkten ons daar in. Na alle papieren te hebben ingevuld en alles afgerond te hebben, liepen we naar de tweede verdieping om naar onze hotelkamer te kunnen. Een leuke kamer hadden we. Het was vrij ouderwets ingericht, maar erg netjes en knus, dat wel. De man van de receptie legde ons dingen uit over een supermarkt rechts om de hoek en een goedkoop restaurant, linksachter het hotel. Daar zijn we even naar op zoek gegaan, dus we liepen eerst naar de supermarkt. Altijd leuk in het buitenland, om zoiets te bezoeken. Rond een uur of 6 in de avond zijn we naar dat restaurant gelopen, waar die man het over had. In dat restaurant hebben we aardappelpannenkoekjes gegeten met zalm en een frisse salade met verse stukjes paprika, komkommer, tomaat en blaadjes sla. Als desert nam mijn reisgenoot Thijs een lekker vanille-ijsje met stukjes fruit en een vrij zoete aardbeiensaus. Zelf nam ik een grote kop cappuccino na, en we vroegen daarna of we konden betalen. We schrokken gewoon van de totaalprijs van onze diner, zó goedkoop. Ik had het gerecht met de aardappelpannenkoekjes, zalm en sla, met een glas cola en een kop cappuccino na, en mijn reisgenoot had hetzelfde gerecht, met een glas water, een vanille-ijsje met stukjes fruit en aardbeiensaus. We waren maar €22,80 kwijt. Kun je nagaan wat je voor hetzelfde kwijt bent in Nederland. Dat is met Letland een groot verschil. Toen liepen we terug naar het hotel en gingen we slapen. Onze eerste nacht in Letland.