Kim op 3-daagse stedentrip in... RIGA!

27 oktober 2016: onze tweede dag in Letland

We hadden de wekker gezet om 8 uur Letse tijd. Dat is 7 uur in Nederland. Toen we van plan waren om te ontbijten en we die kant op liepen, kwamen we erachter dat de lift defect was en we moesten lopen via de brandtrap. Daarna kwamen we aan bij het redelijk uitgebreide ontbijtbuffet. Daar hebben mijn reisgenoot en ik geproefd van de puddingcroissantjes en heb ik lekkere broodjes met een soort ham geprobeerd. Erg lekker. Ik heb uiteraard ook koffie gedronken, maar dat viel een beetje tegen. Er stond geen melk bij, en de koffie zelf was lauw. Gauw heb ik ander drinken gepakt, een soort drinkyoghurt met de smaak blueberry. Als laatst heb ik een geroosterd broodje met kersenjam gegeten en die vond ik erg lekker.
Om 9:49 hebben we de bus genomen naar het centrum. We wilden ook iets meenemen voor als lunch, dus zijn we eerst naar de supermarkt geweest om een soort puddingbroodjesachtige lekkernijen, ieder een muffin en wat drinken te kopen. In het centrum zijn we uitgestapt bij het centrale station en zijn we via de plaatselijke markt door een soort winkelcentrum gelopen. We hebben veel winkeltjes gezien en we zijn door leuke straten gelopen met schitterende gebouwen. We zijn naar een paar herfstige stadsparken geweest waarbij ik in één van die parken huismusjes heb gevoerd; ze kwamen bij ons schooien, omdat we onze gekochte supermarktlunch aan het nuttigen waren. Toen we verder liepen, zagen we daar The Navity of Christ Orthodox Cathedral', en de deur stond open. Daar hebben we de sfeer van de Letse religie geproefd, toch een stukje cultuur. Het geloof is daaruit gebleken erg belangrijk voor de Letse bevolking. En dat was goed te zien: veel mensen waren aan het bidden op hun eigen manier. Zelfs door een kus te geven op de religieuze schilderijen en daarvoor te knielen, zo laag mogelijk bij de grond. Deze kathedraal was erg indrukwekkend van zowel de buitenkant als de binnenkant. Er hing een sterke sfeer. Ik heb er voor het eerst nonnen gezien. Overal waar je keek, zag je schilderijen en schilderingen van het geloof, en dat was erg mooi om te zien. Kleine schilderingen, grote schilderingen, beelden, boeken, alles was aanwezig. We liepen verder en toen zagen we vrijwel meteen al het vrijheidsmonument van Riga. Het viel me op dat Letland vroeger bij de Sovjet Unie hoorde. Het vrijheidsmonument werd ook streng beveiligd door de plaatselijke beveiligers, iemand van de militaire dienst en de plaatselijke politieagenten. Het monument zelf was wel erg mooi om te zien, met veel details. Later kwamen we via het nieuwe gedeelte van het centrum door knusse gezellige straatjes met veel eetgelegenheden en oude gebouwtjes. Het viel me op dat de Letse bevolking veel doet met in- en rondom het huis decoreren. Het is nu herfst, dus overal waar je keek, of het nou een restaurant was, of een huis, lagen pompoenen en herfsttakken als decoratie. Superleuk, ik hou van de herfst. Wat je ook veel in Riga ziet, zijn de smalle pastelkleurige gebouwtjes, die lijken op van die pakhuizen. Toen we van het ene centrumgedeelte naar het andere liepen, trok een bepaald restaurant onze aandacht. Door de stijl van Harley Davidson, dachten we dat het een winkel was. We liepen naar binnen, en het bleek een typisch Amerikaans restaurant ingedeeld met typisch Amerikaanse auto's en typisch Amerikaanse stoelen en tafels. De vloer was bedekt met sterren van The Walk of Fame in Amerika en overal waar je keek, zag je iets van Route66 of Elvis Presley. De toiletten waren in een Amerikaanse gemoderniseerde caravan gebouwd. Zelf hebben we verse jus d'Orange gedronken in zo'n typisch Amerikaanse auto. We waren tijdens onze reis op zoek naar een kattencafé in de buurt, namelijk Minka, zo heette het. Toen we daar aankwamen, bleek hij gesloten te zijn. Hij bleek zelfs niet eens meer te bestaan. Waar we met de bus zijn uitgestapt, waren ook grote foodhallen te vinden, wisten wij. Die wilden we ook zien als we er waren, dus we zijn even binnen wezen kijken. De hallen hadden zelfs een naam: de mensen die in de zogeheten Riga Centrale Markt stonden, verkochten daar een breed assortiment aan onwijs veel soorten vlees, kruiden en eieren. Het was behoorlijk druk daar binnen, en dat bleek daaruit dat deze foodhallen erg belangrijk is voor de bevolking van Riga. We hebben zelf maar één zo'n foodhall gezien. Omdat het zo druk was, hebben we de andere hallen maar laten zitten. Toen we terug gingen naar ons hotel, kwamen we met de bomvolle bus in de spits terecht. Dus we waren even onderweg. We hebben echt ongelooflijk veel gezien en ongelooflijk veel gelopen. En dat was toen te voelen ook.
We hebben in de avond gegeten bij hetzelfde restaurant als de dag ervoor. Daarna hadden we nog een klein rondje gelopen door de supermarkt en waren we rond half 9 terug in onze hotelkamer. We gingen even relaxen na al dat lopen, en niet veel later besloten we maar te gaan slapen.